Den 17 april 2014

Efter strul med bromsar och lyse har vi nu besiktat med godkänt resultat. Heby-Sala-Norberg-Söderbärke-Ludvika-Grängesberg och lite strul på småvägar innan vi hamnade i Saxdalen där vi stannade över natten vid en liten sjö. Kylskåpet har krånglat och gasen tog slut. Vattenpumpen har också brunnit så vi fick köpa en ny pump också.

Den 18 april 2014

Åkte till Fredriksberg-Grythyttan-Nora och Örebro till Göksholm vid Hjälmarens strand. Mycket fint här och vädret halvdant

Den 20 april 2014

Åkte till Julita-Katrineholm-Eskilstuna-Näshulta Österby där vi stannar över natten. Fritidsby vid fotbollsplan. Pizza i Julita.

Fredagen den 6 juni 2014

Nationaldagen. Åkte till Ok Uppsala och tvättade vagnen lite. Stannade till för lättlunch vid Strömsbergs idrottsplats i Tierp. Sen blev det Ängskärs havsbad. Mycket fin lugn camping. Gott o grillat blev det.

Lördagen den 7 juni 2014

Regnat under natten. Fint idag. Tog en tur till Djuphamnen. Där är en fin ställplats. Sen var vi till Fågelsundet, ett fiskeläge. Sen grillat och vin till kvällen. Väldigt lugnt här.

Söndagen den 8 juni 2014

Solning innan vi åker hem.

Onsdagen den 18 juni 2014

Hämtade husbilen på husbilsfirman och sen blev det bråttom att komma iväg till Kroatien bl.a. Men först skall vi till Malung över midsommar. Hem för att börja packa. Sussi jobbar men när hon kommer hem körde vi båda.

Torsdagen den  19 juni 2014

Mer packning och avfärd till Uppsala för påskrivning av papper för Sussis del. Sen till Väserås för att få grönt kort och förs. Brev. På Folksam. Sen hade vi tänkt oss Borlänge för hämtning av reg.bevis med det gick inte. Skrivs ut i Örebro. Försäljaren ringde sen, då var skyltarna i Uppsala så vi for åka tillbaka på Måndag och hämta skyltar och reg.bevis. Nu campar vi i Nås. Första natten. Regnigt.

Fredagen den 20 juni 2014

Första natten gick bra. Sovit skapligt båda två och allt funkar. Nu åker vi till Malung. Vi åkte till fäboden till Tia och Jörgen där var vi med på det tradionella midsommarfirandet på vallen. Kallt och blåsigt. Tia bjöd på god mat och dryck. Så vi ……………………till slut. Arne satte i halsen så vi trodde han skulle smälla av men det fixade sig till slut. Minusgrader på natten

Lördagen den 21 juni 2014

Gudstjänst på Fäbodvallen. Fortfarande kallt och blåsigt. Lämna Tia och Jörgen, åkte vid 11-tiden. Loppisen i Malung var öppen. Hurra. Åt Pizza och åkte och hälsade på Karin. Sedan bar det av till Fänforsen där vi stod en natt.

Söndagen den 22 juni 2014

Borlänge Kupolen.  Till Vittinge och Tuna bade. Sol o regn avlöste varandra. Vi fick bevittna ännu en gudstjänst här. Kvällen är så lugn, fågelsång och bad senare och lite vin

Måndagen den 23 juni 2014

Till Uppsala och hämtade skyltar och en TV till bilen. Köpte en gasoltub till. Hem för att hämta reg.beviset som kom idag. Åkte förbi Stockholm och Gun o Stig för att visa bilen. Söderut efter E4 till Jönköping där vi svängde av mot Växjö. Campar vid en fin rastplats som heter Fräjen i Lammhult. Fint här.

Tisdagen den 24 juni 2014

Från Växjö till Malmö på Rv 23. Över till Sjelland där vi campade på en ställplats i Korsör. Stora Belt. Småbåtshamn. WiFi, ström och vatten 130 kr. Fint väder var det också

Onsdagen den 25 juni 2014

Strålande väder. Avfärd mot Flensburg där vi irrade omkring ett tag innan vi hittade Fleggard där det blev lite shopping. Sen vidare via omvägar till Rendsburg där vi försökte sova. Gick inte så vi klev upp och fortsatte och hamnade utanför Hamburg där vi sov.

Torsdagen den 26 juni 2014

Åkte till Ranga Camp.

Fredagen den 27 juni 2014

Åker söderut förbi Munchen, Nurnberg, Österrike, Slovenien och hamnade av misstag i som vi trodde i Ungern.  Till slut kom vi fram till Pula mitt i natten. Stjärnklart och varmt, så skönt. Stod på en parkering utanför en camping i centrala Pula. Campingen var stängd för kvällen.

Lördagen den 28 juni 2014

Slog läger på Camp Brioni. Fick en fin plats nära havet. Det är väldigt varmt så dopp i havet var ett måste. Handlade upp oss på div. matvaror o dryck så vi klarar oss ett tag. Fick även iväg några vykort. En hel del svenskar på campingen. Vi är trötta idag men vi vänjer väl oss snart vid värmen och när tröttheten efter resan går över blir det nog toppentillvaro här. Bilden tagen från vår plats.

Söndagen den 29 juni 2014

Varm dag, sol o bad. +26 grader kl. 21.30.

Måndagen den 30 juni 2014

Busstur till Pula centrum. Uppe med pannlampa och fixade dörren på husbilen. Mycket åska och regn på natten

Tisdagen den 1 juli 2014

Sol och bad. Åskade under natten.

Onsdagen den 2 juli 2014

Torsdagen den 3 juli 2014

Båtresa utefter kusten norrut under dagen. Bl.a till Rovinj som är en jättefin liten stad.

Fredagen den 4 juli 2014

Lämnade Camp Brioni och åkte småvägar till Brestova och färjeläget. Hittade ett fint ställe med utsikt där det fanns rest. Vi åt Pizza. Vi tog färjan til Cres där vi irrade fram och tillbaka innan vi hittade en bra camping, Camp Kovacine var för krångligt och brant med långa avstånd. Samma sak med camp Slatina men vi fick plats nära havet. Lite stojigt bara.

Lördagen den 5 juli 2014

Sol och bad på skaplig camping. Lång tung promenad till affären. Bästa platserna här ligger utmed havet. Överiga platser är i flera platåer.

Söndagen den 6 juli 2014

Måndagen den 7 juli 2014

Kanske sista dagen med vackert väder. Det skall bli regn i morgon sägs det. Det blev ett kvällsdopp. Mysigt. Packning inför regn och avresa i morgon.

Tisdagen den 8 juli 2014

Började med duggregn men nu på morgonen är det åska och spöregn. Åkte från Cres via Krk med färja. Merag till Valbiska på Krk. Vidare till Rijeka, sen småvägar genom Slovenien till Trieste. Hittade en camping i Sistiana. Passerade tre gränskontroller på 20 minuter. Fixade maten och har presic ätit färdigt när det började spöregna med åska och blixtar. Hann inte ta ner markisen i tid så den vek ihop sig. Men inget gick sönder. Det kan bli väldiga oväder som kommer snabbt här nere.

Onsdagen den 9 juli 2014

Åkte via småvägar till Cavallino i Italien och camping Europa Village. Mycket stor och fin camping. Nära till havet. På kvällen åska och regn igen. Lite shopping på vägen. Ståtoaletter på campingen. På den här campingen finns allt.

Torsdagen den 10 juli 2014

Bestämde oss för att åka till Venedig idag. Buss till kajen sen en båttur till Venedig. Vi gick rut och tittade på bl.a Markusplatsen och en massa annat bl.a. små smala gränder med små affärer av alla de slag. Jag köpte mig en jättefin handväska. Det var väldigt dyrt dyrt där. Vi åt varsin Pizza en öl och en cola för 380 kr. Nöjda med dagen men trötta i fötterna. Tur att det var mulet annars hade det blivit tröttsamt.

Fredagen den 11 juli 2014

Vaknade till solsken, härligt. Vi låg på stranden ett par timmar. Badade i havet. Åt kvällsmat på Campingens rest. Men den var tyvärr inte så bra som vi hoppats på. Tog varsin drink på en bar. Gick sen till vårat hus och öppnade en Rosato Champagne. Läskande. Lite kylig luft i kväll.

Lördagen den 12 juli 2014

Sol och bad idag. Vi förbereder oss för avfärd från Italien i morgon. Åska och blixtar på kvällen. Vi åt en god sallad till kvällsmat och delade en flaska vin.

Söndagen den 13 juli 2014

Lämnade Italien för nu är det dags att ratta hemåt. Ett missöde vid avfärd skedde. Klämde till en dansk bil som fick skador. Vi fick också skador. Vi hittade efter ca 40 mil en naturcamping i Mittenwald som ligger efter Innsbruck. Mitt i skogen med en bergstopp med snö på som utsikt.

Måndagen den 14 juli 2014

Lämnade Mittenwald och åkte via Nurnberg och Munchen till Schweinfurt där vi hittade en ställplats som var bra. Bevittnade två trafikolyckor i Nurnberg och här i Schweinfurt. Krångel med att hitta mataffär och när vi gjort det blev det krångel med betalning. Dom tog inte Visa kort så vi fick leta upp en bank som vi kunde ta ut pengar från. Hittade en och sen tillbaka till affären för att betala. Grillade på kvällen som var varm och fin. Blev helt slut efter dagen.

Tisdagen den 15 juli 2014

Avfärd från Schweinfurt och stora vägar till Flensburg där vi bunkrade lite till. Flera olyckor som orsakade långa köer. Det blev ca 45 mil och en lång kördag idag.  Gillar inte autobahn och tyskarna på vägarna. Dom tutar och pekar finger om man inte flyttar sig tillräcklig snabbt. Efter bunkring i Flensburg hittade vi en fin camping i Gråsten i Danmark.

Onsdagen den 16 juli 2014

Slappat idag. Gick till affären och handlade lite mat. Skapligt väder. Taskiga badmöjligheter, tråkigt. Blev en fin kväll. Kyckling och potatis. I morgon åker vi hem.

Torsdagen den 17 juli 2014

Avfärd hemåt. Stannade till i Korsör igen och åt lunch. Åkte ända upp till Askersund och en småbåtshamn vid Hästholmen. Den minsta men trevliga campingen jag varit på. Badade i Vättern.

Fredagen den 18 juli 2014

Avfärd mot Västerås där det blev grillning med barn och barnbarn på Mälarcampingen där vi låg över natten.

Lördagen den 19 juli 2014

Åkte hem via Fjärdhundra där vi hälsade på Fenix, våran odåga till fågel som vi lämnat bort tidigare till en uppfödare.

Torsdagen den 31 juli 2014

Sussi fick en ide. Vi åkte till Hammarskog under kvällen. Åt sallad där. Sen in till Ikeas parkering över natten. Jag jobbar i morgon.

Fredagen den 1 aug 2014

Cyklade till jobbet från Ikea. Sussi shoppade lite. Åkte sen till Öregrund men där fanns ingen bra plats så vi åkte till Kallerö och campade där.

Lördagen den 2 aug 2014

Åkte in till Öregrund igen och gick omkring och tittade ett tag. Roslagsloppet. Fin lunch på rest. Jakten. Åkte sen via Norrskedika gruvor till Österbybruk och campade och badade vid Simbadens camping.

Söndagen den 3 aug 2014

Åkte via Ulva till Brunnby för lite bad innan hemfärd.

Fredagen den 15 aug 2014

Efter tandläkarbesök för Sussi åkte vi via Västerås, Ramnäs, Skinnskatteberg till Kloten. Letade på småvägar efter en bra plats tills vi stannade vid St. Sångaren och en fin plats. Grillade och eldade så det stod härliga till. Disco på kvällen i bilen mitt ute i skogen

Lördagen den 16 aug 2014

Stod kvar hela dagen. Mest fint väder. Skogspromenad i oländig terräng. Badade i Sångaren. Nakna. Skönt. Grill och eld på kvällen.

Fredagen den 29 aug 2014

Efter jobbet packade vi bilen och åkte till Fågelsundet där vi varit tidigare. Campade där intill vattnet. Fint väder. I morgon blir det marknad i Hållnäs.

Lördagen den 30 aug 2014

Hållnäs marknad. Hantverksmarknad, kanske inte så kul.  Åkte sen till hamnen i Fagervik. Där var det fint att stå. Fint väder hela dagen. Fick flytta lite på oss för det kom ungdomar som skulle ha fest på samma kaj. Rätt lugnt ändå men polisen hade tydligen varit dit under natten.

Torsdagen den 4  sept 2014

Avfärd via Strängnäs-Gnesta-Vagnhärad till Trosa. Ställde oss vid hamnen. Inte den bästa platsen fick vi. Mycket parkeringskänsla här.

Fredagen den 5 sept 2014

Promenad i Trosa och handlade mat för kvällens grillning. Bytte plats. Lite bättre. Trötta och tidigt i säng.

Lördagen den 6 sept 2014

Avfärd. Loppis i Vagnhärad. Till Nyköping och väg 53 mot Eskilstuna. Stannade i Sparreholm på en skaplig plats vid sjön. Handlade i Fabriken, ”sörmlands ullared.!

Söndagen den 7 sept 2014

Hemfärd från Strängnäs där vi låg över natten.

Torsdagen den 18 sept 2014

Har tagit ledigt på fredag så det blev avfärd redan torsdag. Småvägar upp till Hedesunda. Åkte via Östervåla. Hittade bra plats vid vattnet på vägen ut mot ön. Tyvärr glömt snarkmaskinen.

Fredagen den 19 sept 2014

Från Hedesunda och småvägar till Söderfors. Står i hamnen där. Grillat och haft oss. Fin kväll. Emil och Magnus kom med snarkmaskinen vid 20-tiden. Ingen loppis, satan också.

Lördagen den 20 sept 2014

Från Söderfors till Älvkarleö och kolla på laxen som hoppas i forsen. Sen campade vi vid Fiskecampen på fin plats vid älven. När jag gick ut under natten för att röka så blev jag plötslig tilltalad i mörkret av någon som stod två meter från mig. Inte konstigt att jag inte såg honom för det var en färgad kille. Oklart vad han gjorde där.

Onsdagen den 15 april 2015

Årets första tripp gick från Knivsta- Strängnäs-Södertälje och 225:an mot Nynäshamn. Mycket irrande på småvägar och till slut hamnade vi nästan mitt i stan. Regnar men mysigt ändå. Hittade ingen affär så det blev bara sallad. Regnet slutade under kvällen.

Torsdagen den 16 april 2015

Vi har sovit bra och vaknade till vackert väder men lite blåsigt. Sussi sover som en stock och jag får hungra. Sightseeing i Nynäshamn. Väldgit fint på strandvägen. Handlade och åkte till Muskö men hittade ingen bra plats att stå på där heller. Åkte vidare mot Dalarö och stopp i på Gålö där vi stannade över natten.

Fredagen den 17 april 2015

Från Gålö till Haninge och bolaget. Sen Dalarö. Fint där men hittade ingen bra plats där heller. Båtarna ligger fortfarande uppe så det fanns ingen plats för oss. Från Dalarö åkte vi mot Trosa.

Fredagen den 1 maj 2015

Vi fick bråttom som vanligt när vi kom på att vi skulle sticka ut med husbilen. Så det bar iväg till Öregrund med pipande kylskåp. Vi fick dock tyst på det så småningom. Vet inte vad det var för fel. Det blåser kallt och är mulet.  Sent på kvällen tog gasen slut och vi frös. Letade öppen mack för gas påfyllning men hittade ingen sådan. Hamnade i tillbaka i Uppsala innan vi fick tag i gas. Då var det så sent så vi campade vid Ärna flygflottilj över natten.

Lördagen den 2 maj 2015

Åkte från Ärna till Sigtuna efter att vi fyllt på 2:a flaskan gas på macken vid Ärna. Där tar dom 259 kr för att fylla kompisitflaskan och 299 för plåtflaskan. Ok tar 450 kr för att byta kompositflaskan. Vi stod över natten i hamnen i Sigtuna. Fint väder och vi grillade.

Söndagen den 3 maj 2015

Färd till Sigtuna hamn.

Lördagen den 23 maj 2015. Pingst

Arne kom och hämtade mig och mamma och Stig i dag. Åkte runt på Lidingö. Fint. Mycket uppskattad tur tyckte morsan.  Skjutsade tillbaka gamlingarna till stan. Sedan åkte vi tillbaka till Lidingö. Står över natten på Breviks båtklubb. Satt ute och åt mycket god grillad kvällsmat. Nu väntar Mello.

Onsdag den 11 juni 2015

Tripp till Kolbäck och Westerqvarn

Fredag den 12 juni 2015 Avfärd från Westerkvarn till Västerås för att handla stolar och ost. Hittade till slut nya stolar och tältstolar som skall vara till fotpallar. Åkte via Fagersta-Skinnskatteberg-Malingbo-Ludivika. Lite irrande vid Klenshyttan där jag trodde det fanns fina ställplatser men det var inte så bra. Till Ludvika igen och hamnen men det var inte heller bra. Mycket trafik för det var skolavaslutning. Till Hammarbacken där vi stått tidigare och där stannade vi och grillade och solade. Det är loppis i morgon så det blev ett självklart stopp här

Lördagen den 13 juni 2015

Från Ludvika åkte vi mot Borlänge och kollade in rastplatserna vid Långsjön och Mats Knuts. Långsjön var ganska bra men det låg utmed vägen. Tömning, WC och Café.

Sen kollade vi Ornäs båtklubb och där fanns det en grusplan ovanför hamnen. Rätt bra. Ut till själva hamnen kom vi inte pga en bom.

Vidare till Falun för att försöka hitta vägverkets våg i Hosjö men den hittade vi inte. Det bar vidare mot Gävle men vi svängde av mot Långshyttan. Passerade ett fint område där vi varit tidigare med husvagnen. Stod en stund i Långshyttan men åkte vidare och hittade en stor loppis och sen var vi till hyttan där en välvillig herre visade runt och tipsade om Sillfhytteå. Där står vi nu och det är jättefint här. Slussar och fina gräsytor. Vi står alldeles invid vattnet. Lite skuggigt nu på kvällen bara. Soligt mest hela dagen. Blev dock lite gropiga grusvägar ett tag.

Långshyttans badplats

Söndagen den 14 juni 2015

Efter Sillfhytteå åkte vi en gråmulen morgon mot Stjärnsund. Där var det fint och där fanns det bra möjligheter att parkera bilen. En ställplats som heter Grönsinka såg också bra ut. Vidare mot Horndal, Österfärndebo till Gysinge där vi var på loppis och marknad. Halvdåligt väder. I Gysinge finns det flera fina platser att stå på. Från Gysinge mot Hebron och  Tärnsjö där vi och vidare mot Sala. Där letade vi vägverkets våg ett bra tag och till slut hittade viden men då var den stängd. Åkte därefter hem.

Fredagen den 26 juni 2015

Avfärd efter jobbet till Norrskedika var det tänkt men det blev mellanlandning vid Thuns först. Sen fick vi leta lite säkringar till 12V  uttagen för dom har jag bränt. Hittade en jour elektriker utanför ÖB i Östhammar som vi följde med hem och fick säkringar. Nu står vi på parkeringen utanför idrottsplatsen i Norrskedika och inväntar morgondagens bakluckeloppis. God middag med ost och kallskuret och vin. Skapligt väder.

Lördagen den 27 juni 2015

Vaknade tidig i Norrskedika. Full rulle bland marknadsäljarna utanför. Kö in. Gjorde oss i ordning och gick en sväng. Jag fick gå tillbaka och vila en vända för jag har ont i ryggen. Inte så mycket handlat. Åkte en sväng in till Öregrund och köpte några säkringar. Sen till Kallerö. Fint väder men lite kalla vindar. Åt gott grillat och vin.

Söndagen den 28 juni 2015

Fint väder i Kallerö på morgonen. Låg kvar ett tag innan vi åkte till Forsmark. Där finns det fina parkeringar att stå på. Sen bar det av mot Österbybruk men på vägen svängde vi av mot Bjerkinge badplats. Det var ett mycket fint ställe med vildmarkscamping och bad och restautranger mm. Campingen låg väldigt fint och kostar 175 kr per natt, el 25 kr. Tog en glass där. Sen vidare till Torsborg och tittade till Mickes place. Kollade in Pilspo och Haknäs också. Sen hem och packa ur. Det har varit fint väder hela dagen. Lite varmare vindar än igår.

Bjerkinge camping.

KROATIENRESAN

Fredagen 17 juli 2015

Mätarställing vid start 12041

Avresa från Knivsta mot Trelleborg. Vi åkte via Sthlm. Vid Norrköping en allvarlig trafikolycka. Vid Svartåns rastplats i Mjölby stannade vi till en stund. Svängde av efter mindre vägar via Eksjö och till Vetlanda där vi stannade över natten på en rastplats. Fint väder under kvällen men sen blev det regn.

Mätarställng Vetlanda 12471.                                                             Kört 42,8 mil.

Vetlanda

Lördagen den 18 juli 2015

Åker mot Växjö och sen mot Trelleborg. Åkte via Växjö där vi stannade till för att fixa medicin som Sussi glömt hemma. Handlade fisk på marknad till kvällen. Tankade i Höör. Hässleholm till Lund och sedan till Trelleborg. Ställplatsen kanske inte av högsta standard men den funkar. Framme kl 2. Det har varit skapligt väder hela dagen med någon enstaka regnskur.

Det blev lite bakluckeloppis i Lund på vägen också.

Blev väckta i morse av Magnus som sett när Björns moped stals.

Mätarställning Trelleborg   12762.                                                       Kört 29,1 mil.

Söndagen den 19 juli 2015

Avresa med båten och frukostbuffe ombord. Lite sunkig båt men resan gick bra. Regnade. Handlade på Stena bordershop i Sassnitz. Glömde handla snus och dessutom fanns det ingen där heller. Det tog flera timmar att ta sig till Stralsund pga köer. Efter Stralsund tog vi väg 194- Grimmen – Poggendorf – Dermin – E251 – Nev Brandenburg – Nev Streliz – Berlin. Försökte åks in i Berlin centrum men lyckades inte. Vi amnade i Potsdam och till slut Havel och Under der Linden ställplatsen.  Fin ställplats vid vatten. Vi kom sent och lämnade tidigt så vi träffade aldrig på någon inkasserare av ställplatsavgift så vi åkte ändå.

Mätarställng Havel 13124.                                                                  Åkt 36 mil.

Måndagen den 20 juli 2015

Avresa från Potsdam. Ingen kassör dök upp i tid så vi åkte utan att betala. Potsdam- Leipzig – Hof -Nürnberg -Ingolstadt – München – Rosenheim.  Innan Salzburg stannade vi på en ställplatsen Wolksbeg. Toatanken kunde tömmas och vatten fyllas på. MC Donalds efter vägen och lite internet. Skulle handla bröd men det blev spritbutik i stället.

Vinjett till Österrike för 9 euro.

Mätarställning Wolkberg 13837.                                   Kört 70 mil idag.

Tisdagen den 21 juli 2015

Avresa Wolkersdorf. Fick betala väg och tunnel avgift Österrike för 11 euro. Sen kom vi till Karawankeltunneln där vi betalade 22 euro för tunnel avgift och vinjett Slovenien.

Vi körde motorväg nästan hela tiden sen. Salzburg. Villach. Ljubljana  och nästan fram till Trieste när vi försökte oss på småvägar till Brioni men vi misslyckades och hamnade på Æmotorvägen igen till Kroatiens gräns. Där blev det småvägar till Pula. Skogsbrand tvingade oss ta omväg. Framme i Pula handlade vi och åkte ut till Camp Brione. Till slut fick vi en bra plats vid vattnet intill förra årets grannar.   Det är väldigt varmt här. Grillade på kvällen.

Mätarställning Camp Brioni 14409.                                                    57,2 mil.

237 mil hemifrån.

Tunnelavgift Österrike 11 Euro

Onsdagen den 22 juli 2015

Morgon på campingen. Sol och bad hela dagen. Ligger på fin plats 5 m från kaj kanten. På kvällen åt vi med Gladers på rest. Wiener schnitzel med pommes. Stor köttbitar var det.  Pilgrimsmussla i snäckskal för mig och Sussi ostbricka. Vin och öl. 250 Kuna för detta. Billigt. Men det var lite väl varmt även fast vi åt sent. Blev ett natt dopp.

Våra vänner från Eda Glasbruk som vi träffat i Kroatien varje år.

Torsdagen den 23 juli 2015

Fick fart på bredbandet på morgonen. Sussi tvättar lite och efter en resorb kvicknade jag till. Även fast det är så varmt sover jag bra. Lång promenad på udden. Svettigt värre. Grillade så svetten lackade.

Fredagen den 24 juli 2015

Lite disigt/molnigt med lätt vind på morgonen. Sov lite längre idag. Sol och bad. Groggafton med Glader och Kalle Kiruna. Nattdopp och titta på självlysande plankton. Tidvis lite blåsigt idag men ändå fint och varmt.

Lördagen den 25 juli 2015

Idag skall vi låna Gladers moppe för en tur. Vi avstod från moppeturen. Groggafton med alla i stället. Badade sent på kvällen och kollade på självlysande plankton

Söndagen den 26 juli 2015

Avresa från Brioni. Regn blåsigt och svalare. Via Rijeka till Senj. Stannade på en Autocamp som var skaplig. Står alldeles vid havet men det är blåsigt och lite molnigt. Kallt i vattnet känns det som också.

Mätarställning  Senj14594.                                                                 Kört 18,5 mil idag.

Campingen kostade 1700 Kuna.

Måndagen den 27 juli 2015

Vaknade och upptäckte att någon varit inne i bilen och stulit min klocka och tömt plånboken på ca 3500 Kuna. Konstigt för vi är nästan säkra på att vi låste bilen. Allt annat kvar vad vi vet nu i alla fall. Tog en promenad i Senj innan vi åkte vidare söderut. Fina vägar men krokigt. Hamnade till slut några mil söder om Zadar på Camping Filko. Lite bad och vila.

Mätarställning Filko 14766.                                          Campingen kostade 134 Kuna.

En vägavgift på 12 Kuna före Zadar.

Tisdagen den 28 juli 2015

Avresa från Filko där campingen kostade 170 Kina utan el. Hamnade i lite trångmål i Vodice med trånga gator men vi tog oss ut därifrån till slut. Tankade där. Nu har vi hamnat på Autocamp Møre i Bilkivice. Liten camping men trivsam. Bra plats med 50 m till havet. Vattnet är det varmaste hittills. Badat har vi. Vi åt pizza och en cola och en stor öl för 80 Kuna. Jag tog en cykeltur i omgivningarna. Varmt som åttan här.

Sol och bad idag. Spelade lite extra. Satt på stranden. Packade ihop lite inför avresa i morgon.

Mätarställning Bilkvicie 4857.                                                            Kört 9.1 mil idag.

Campingavgift Filko 170 kuna

Onsdagen den 29 juli 2015

Låg kvar på Autocamp More. Sol och bad och lunch på rest. På stranden

Torsdagen den 30 juli 2015

Betalade 180 kuna för Campingen. Fortsatt färd söderut. Lite problem med lukt i bilen när rutorna är nervevade. Tömde och klorerade toatanken och pluggade avloppen. Det löste problemet. Det var nog gråvattentanken. Den fultömde vi. Nu har vi hamna på camping Stobrec utanför split. Här är fint. Långgrund strand. Grillade grillspett och drack vin och det blev även en Irish Coffe. Det har varit väldigt varmt.  Vi får vara kvar här till den 3:e om vi inte byter plats.

Mätarställning Split 14938.                                                                                       8,1 mil idag.

Campingavgift More 180 kuna

Fredagen den 31 juli 2015

Vi lämnade Stobrec för vi tyckte det var för stimmigt med trafiken och ungdomar som väsnas. Inte helt nöjda med sandstrand heller. Vi vill ha sten så att vattnet blir kristallklart. Vi färdades därför söderut mot Makarska. Vi hamnade i  Baska Voda och en väldigt fin Autocamp där det är väldigt fin anläggningen går och kliniskt rent och som det verkar lugnt. Man får gå i 5 min för att komma till stranden men den är fin och det är sten. Världsrekord i vattnet. Känns inte när man går i. Jag tog en cykeltur för att handla lite. Det blir mat på campingen som vi blev inbjudna till. Tur det för det finns inga mataffärer här. Vi är på Kravica Autocamp. stobrec kostade 590 Kuna.

Mätarställning Baska Voda 14993.                                                     Kört 5,5 mil idag.

Lördagen den 1 aug 2015

Orolig nått efter att några Italienare suttit och festat hela natten. Idag har vi solat och badat hela dagen. Lunch på en strand servering. En stor öl en juice och jag åt 5 korvar med pommes och Sussi grillad kyckling med pommes. 120 Kuna.  Har nog bränt mig lite idag. Blev tvärtrött så det blev en siesta. Några regnstänk på stranden men det var inte mycket. Plockat till kvällen som är varm.

Söndagen den 2 aug 2015

Bad och sol. Lite lugnare. På kvällen.

Måndagen den 3 aug 2015

Lämnade stället. Betalade 690 Kuna för tre nätter och en middag för två med öl. Passerade Makarska och hamnade en bit söderut på en skaplig Autocamp. Brant men vi hamnade långt ner så det är bara några trappor ner till havet. Har grillat spett igen.

Camp Ovala Borova.

Mätarställnig Ovala Borova 15038.                                                                          Kört 45 mil. Campingavgit Kravica Autocamp 690kuna  med mat

Tisdagen den 4 aug 2015

Badade och spelade. Stånk och stön. Varmt,Sussi ont i ryggen och jag i foten. Åt pizza på rest.

Onsdagen den 5 aug 2015

Varmt. Sol och bad. Reagerar på folk här nere. Lämnar inget space. Sätter sig en dm från ens filt och på båda sidor om mig och börjar diskutera högljutt över mitt huvud. Fick flytta mig sig till slut för att få lugn och ro. Folk har ingen kömoral heller utan tränger sig före om dom kan.

Torsdagen den 6 aug 2015

Fredagen den 7 aug 2015

Sol och bad. Bättre måltid på krogen och lite packade inför avresa i morgon.

Lördagen den 8 aug 2015

Avresa från Autocamp Ovala Borova. Tog mig ut från en besvärlig parkering. 5 nätter kostade 1010 Kuna. 1348 kr. Småvägar till Plitkovic och nationalparken där. Ställde oss på Autocamp Corona. En av dom större vi varit på. Hur mycket plats som helst. Inga jobbiga Bosnier här. Mycket berg och dalar på vägen. Svalare här på kvällen men mycket varm under färden. Det var 38 grader ett tag. I morgon planeras besök i nationalparken Plitkovic Jesera.

Mätarställning Pilkovic 15362.                                                           Kört 32,4 mil.

Campingavgift Ovala Borova 1010 kuna

9 aug var vi i Pilkovice.

Måndagen den 10 aug 2015

Besök. I parken. Tur att vi åkte dit tidigt det blev jätteköer senare under dagen. Jättefin park med vacker natur och fina klara sjöar med mycket fisk som man såg i det i det klara vattnet. Fina vattenfall. En ordentlig promenad. Fick åka lite båt och. Biltåg. Inträde 180 Kuna per person. Parkering 34 Kuna.

Åkte sen efter en lunch mot Karlovac och där åkte vi fel så vi hamnade i Zagreb där vi svängde mot Ljubljana. Motorvägsavgift i Zagreb 34 Kuna och när vi åkte ur Kroatien fick vi betala 8 Kuna till. Köpte en vinjett för Slovenien för ca 100 Kuna. Svängde dock av motorvägen mot Ljubljana på mindre vägar mot Klagenfurt som är nästa mål. I Slovenien fanns dock inte många gamlingar. Hittade en ställplatsen i Lasko. Dyrt 22 euro för bara en parkeringsplats. Stor väg går föbi och även tåg. Fin park men många som. Glor.

Mätarställning Lasko15607.                                                                Kört 24,5 mil.

Motorvägsavgift Zagreb 34 kuna,

Vinjett Slovenien  100 kuna

Camping Lasko 22 Euro

Tisdagen den 11 aug 2015

Tunnel avgift Österrike 104 kr. Vinjett Österrike 82  kr. Camping Ramsau 280 kr.

Lämnade en men bullrig camping i Slovenien och kom så småningom till Klagenfurt och hittade sjön och den SK. Rivieran. Men inga ställplatsen eller gamlingar så vi åkte därifrån. Strax innan Salzburg svängde vi av mot. En ställplatsen som visade sig inte vara någon sådan. Ställplatsen för bussar var det. Hittade till slut en camping i Ramsau. Simonhof. Dyrt tycker jag men det var fint där. Det blir bara över natten. Fortfarande fint väder i alla fall. Uppåt 30 grader under dagen.

Mätarställning Ramsau 16040.                                                            Kört 43,3 mil.

Tunnelavgift Österrike 104 kr

Vinjett Österrike 82 kr

Camping Ramsau 280 kr

Onsdagen den 12 aug 2015

Avresa på branta fina vägar och fram till en sjö 6 mil därifrån för en ställplatsen jag hittat i appen. Vi hittade aldrig någon ställplatsen så vi drog på efter autoban och hamnade på enställplats där vi grillade. Forrcheim. Åkte via München Nürnberg Ingolstadt och Erlangen.

Ingen som ville ha betalt här.

Mätarställng Forcheim 16438                                                             Kört 39,8 mil.

Fredagen den 14 aug 2015

Kört från Schleswig till Flensburg där vi handlade lite innan vi fortsatte till Kolding och Fredericia men vi var så slut att det inte blev någon shopping. Hamnade på en ställplatsen på Fyn, i en småbåtshamn i Strib. Varmt men molnigt blåsigt och några regndroppar mot kvällen. Kostade 120 dkr.

Mätarställning Strib 17369.                                                                 Kört 19,8 mil idag.

Campingavgift 120 dkr

Lördagen den 15 aug 2015

Avresa till Korsør för lite shopping och lunch. Spätta. Småvägar via Slagelse, och Kågö. Sen in i Sverige. Handlade i Landskrona och försökte ställa oss vid Lundåkra ställplatsen men det var fullt och vi blev mer eller mindre bortförda när vi ställde oss utanför ställplatsen. Åkte vidare och hamnade på en pittoresk ställplatsen vid Gammeleksgården. Väldigt blåsigt men annars lugnt. 150 kr med toa och dusch.

Mätarställning Landskrona 17709.                                                                           34 mil idag.

Totalt 528 på hela resan.

Campingavgift Gammelekegården 150 kr

Söndagen den 16 aug 2015

Från Gammelekgsården åkte vi till Jönköping där vi solbadade lite vid Sannabadet. Åkte sen vidare till Bunn utanför gränna. En väldig fin ställplats med konstgräs mellan bilarna. Badade i en lite sjö och sen festade vi lite. Kosade 200 kr att stå där men då ingick el, tv antenn, dusch och allt annat.

Mätarställning Bunn 18005.                                                                Kört 29.6 mil.

Campingavgift Bunn 200 kr

Måndagen den 17 aug 2015

Från Bunn åkte vi via Gränna där vi handlade polkagrisar hem. Åkte via Örebro.

Hemma 18403.                                                                                    Kört 39.8 mil idag.

Totalt har vi kört 597.5 mil under hela resan.

Fredagen den 4 september 2015

Efter jobbet packade vi bilen och åkte mot Grisslehamn. Stannade över natten vid sjön Vällen och det bad, Måviksbadet. Det var fint väder men solen kom inte åt badet på eftermiddagen. Jag badade också, tror det var ca 18 grader i vattnet. Bra plats om det inte är säsong och en massa badare.

Mätarställning 18481-18541= 60 km.

Lördagen den 5 septermber 2015

Från badet till Grisslehamn. Det fanns inga ställplatser lediga så vi ställde oss på parkeringen för Eckerölinjen. 20 kr för 24 timmar. Stod flera bilar där. Sen åkte vi båten och åt så vi höll på att storkna. Handlade bara cigg och en Brandy och snus.  Fint väder hela tiden och det gick till och med att sitta ute på båten.  Tidigt i säng för vi var för stinna för att att göra något annat.

Söndagen den 6 september 2015

Åkte rätt tidigt från Grisslehamn. Började regna när vi närmade oss Norrtälje där vi tänkt gå på loppis. Det var dock inte öppet på söndagar. Åkte hem.

18580-18687 =10,7 mil

Torsdagen den 17 september 2015

Efter jobbet blev det avresa mot Malung. Stopp vid Malingarna och övernatting mitt i kolmörka skogen.

Fredagen den 18 september 2015

Fortsatt reda mot Malung. Vi åkte via småbyarna Björbo, Nås, Dala-Järna och Äppelbo. I Nås stannade vi en stund och promenerade omkring lite.

I Malung handlande vi lite på Dalaridå och åt lunch vid älven som höll på att svämma över. Därefter åkte vi till Petsjön och sen tillbaka till Skottöviken där vi vilade ett tag innan vi åkte till fäboden och mötte upp Tia och Jörgen för att ta upp båten. Sen hem och middag hos Tia

18580-19030= 34,3 mil

Lördagen den 19 september. 2015

Marknad i Malung och besök på kyrkogården

Söndagen den 20 september. 2015

Avresa från Malung till Mora och Sollerön. Vidare till Gesunda och Siljansnäs. Vidare till Leksand där vi åkte runt lite innan det blev Insjön där vi hittade en loppis som vi besökte. Sen förbi Borlänge till Hedemora där vi svängde av mot Horndal. När vi kom till Grönsinka svängde vi av mot en laxsjö, Klar-skissen. Där stannade vi över natten mitt i skogen. Åt gott och drack lite vin.

Klarskissen

Måndagen den 21 september 2015

Hemfärd via Grönsinka, Österfärnebo, Gysinge, Kerstinbo, Östervåla och till Aspnäs Naturreservat där vi gick ut till Tämnaren och tittade på lite fågelliv. Massa kossor var det. Lite lunch innan vi fortsatte.

Från Aspnäs som var en fin plats att stå på åkte vi hem via Torsberget för tömning av latrin.

19102-

Torsdagen den 8 Oktober 2015

Avfärd med husbilen till Strängnäs. Vi låg där i två nätter. Det skulle bli marknad där. Vi kunde inte stå på dom vanliga platserna utan på andra sidan viken på en grusplan. Ingen ström men vi klarade oss. Har tänkt att åka till Fabriken i Sparreholm i morgon.

Fredagen den 9 Okbober 2015

Åker mot Fabriken i Sparreholm men på vägen hittade vi en Fabrik i Strägnäs också. Där hittade Sussi vad hon sökte så vi åkte tillbaka till centrum och tog en annan ställplats med ström. Det började samlas knallar och annat där.

Strängnäs ställplats

Lördagen den 10 oktober.

Omringade av knallar. När vi vaknade pågick marknaden för fullt och det var den största marknad vi varit på. Hela staden i princip. Handlade lite skinka och korv mm.  Efter marknaden åkte vi via Sundbyholm och hamnen där till Westerqvarn. Hamnen i Sunbyholm hade fina ställplatser. I Mölntorp stod vi sen över natten.

Söndagen den 11 oktober2015

Åkte tillbaka till Kvicksund via Kolbäck och Hallstahammar. Fick avvakta lite i Kvicksund innan vi åkte fram till Jenny och barnens kalas. Det gick bra där och alla var glada. Sen åkte vi hem via Västerås.