2021-05-30

Finns ställplats utan några faciliteter i Malingsbo. Här har vi varit två ggr. Ställplatsen ligger inte långt ifrån stora campingen i Malingsbo. Här är det nära till fiske och natur. Kloten ligger inte långt härifrån.

2021-05-31

Älvkarleö. Parkering med gräs och grus blandat. Här har man fin utsikt över Dalälven och fiskecampen på andra sidan älven. Här pågår ädelfiske ofta. Det är en brant slänt med trappor ner till Dalälven. Det går fina vägar utefter stranden. Det här är ett av våra absoluta favoriter bland ställplatser.

2021-06-05

Westerkvarn utanför Kolbäck. Här träffar vi Tommy och Doris Glader. Spännande att se om våra hundar känner igen varandra efter ett år. Våran Tusse är bror till Rut. Även halvsyster Maja finns i faggorna men hon är lite vresigare så hon får inte vara med och busa. Westerkvarn har många husbilsplatser med och utan el. Närhet till restaurant och golf. Bland våra favoritplatser.

2021-06-10

Skall försöka ta upp dagboken igen. Förra året blev det inga långturer pga coronan.

I år har vi gjort flera turer till Westerqvarn och vi har varit till Älvkarleö där allt var som vanligt.

2021-06-16

Åkte till Sparreholm och fabriken och shoppade. Tänkte stanna vid badet men där var det nu förbud att stå så det blev vid hembygdsgården i stället. Fint väder och fint läge vid vattnet.

2021-06-17

Åkte mot Örebro med det  blev stopp vid Vinö färjeläge men vi ångrade oss och åkte vidare. Nu står vi vid Sixtorp och en friluftsgård söder om Fjugesta mitt i skogen. Jättevarmt. Här var det billigt, 100 kr med el. Det var en bit till badet och platsen sluttar och ligger avsides efter en åtevändsväg. Trevlig personal dock.

2021-06-18

Åkte småvägar upp till Kristinehamn och sedan till Sölje camping där vi mötte upp fam. Glader. Han hade bokat platser. Rätt bra camping. Det var hundarna som bestämt träffen. Maja till vänster är halvsyster till dom andra två, Rut och Tusse. Rut och Tusse är alltså syskon och Tusse längst bor är våran.

2021-06-19

Till Nysäter dit också Glader kom. Sussi var på antikaffären och den gör det till en favoritplats för Sussi. Här finns kök, dusch och toa. Det finns även grillplats och många av platserna har el. Ganska billigt att stå här och nära till Ica och vikingabyn. Växlande väder men varmt.

2021-06-20

Nysäter

2021-09-20

Sussi besöker antikaffären. Gladers åkte hem men vi står kvar en natt till. Åker i morgon mot Dalarna men vi får ta det lugnt för det är 5 dagar till midsommar. Det regnar och åskar lite idag. Tussen är hel slut efter att han lekt med Gladers damer.

2021-06-21

Åkte mot Dalarna. Stannade över natten i Kymnäs utanför Gunnarskog vid en fin glänta vid sjön. Dock dåligt väder och mygg.

2021-06-22

Åkte via Gräsmark till Stöllet och Värnäs Camping. Fin camping och tomt på folk. Endast en husbil. Campingen ligger alldeles vid Klarälven.  I morgon åker vi mot Malung där jag skall försöka fota med drönaren om vädret tillåter. Idag är det kallt om molnigt.

2021-06-23

Åkte till Malung och shoppade lite. Träffade Tia och Jörgen. Dom åkte till ” Sela ” och vi stannar kvar tills i morgon. Övernattade och duschade hos Tia.

2021-06-24

Åkte till Sela och firade Midsommar efter att jag fotograferat min hemby Idbäck med drönaren. Jag släktforskar och behöver bilder och film över byn till släktforskningen.

2021-06-25

Midsommar i Malung

I huset på bild bor min tvillingsyster Christina och sambon Jörgen. Hit brukar vi åka varje midsommar. Stugan ligger på ena sidan viken och fäbodvallen på andra sidan. Där brukar midsommarfirandet gå av stapeln men det har inte varit så dom sista två åren p.g.a Covid. Så vi har egen midsommarstång här.

2021-06-26

Syrrans son och sambo. I bagrunden syns uteplatsen till dotterns hus.

2021-07-11

Tommy Gladers med familj kom hem till oss. I morgon skall vi åka till Åland.

2021-07-12

Avfärd med Gladers till Grisslehamn och färjan till Åland. Färden gick bra och alla kom genom tullen med tanke på covid och vaccinering av hundarna. Första anhalt med Hummelviks camping där vi låg i två dagar. Trevlig och bra enkel camping. Badade

2021-07-13

En en natt till i Hummevik. Gott om plats och fint här.

2021-07-14

Avfärd mot Mariehamn och sedan Långnäs där vi trodde det skulle finnas en camping med det gjorde det inte så vi åkte tillbaka till Gröna Uddens camping i Mariehamn. Dyr och ganska dålig camping.  Badade.

2021-07-15

Avfärd till Degarsands camping på Ekerö. Vi fick toppenplatser efter lite byten. Låg alldelses invid en fin strand. Bad.

2021-07-16

Kvar på Degersands camping. Jättegod mat på restarurangen. Tusse fick sitta själv i bilen och det gick bra.

2021-07-17

Lördag En natt till på Degersands camping

2021-07-18

Avfärd och tillbaka på Hummelviks camping.

2021-07-19

En natt till på Hummelvik

2021-07-20

Hemfärd som också gick bra.

2021-08-01

Avfärd och det gick via Norrköping ner till Oskarshamn där vi träffade Emil och Madde. Stod på en dyr ställplats utanför First camp Gunnarsö. Fin camping men lite dyrt. Blev bjudna på mat.

2021-08-02 Måndag

Avfärd mot Malmö men det blev stop i Diö och en liten småbåtshamn som var ganska trevlig. Mycket regn under förmiddagen men sen blev det bättre. Nu mot kvällen är det sol.

2021-08-03

Åkte mot Danmark. Stopp vid bron där en kvinna från Öresundsbolaget erbjöd bra service. Hon kom ut med en bizz så har jag har till Store Bält senare för att få rabbatt. Det blev övernatting vid Greve Strand och en fästning , Mosede. Gratis parkering. Fint väder och promenad vid fästningen.

2021-08-04

Avfärd till Korsör det det var bättre ordnat med platser nu. Fick en bra plats närmast vattnet. Solig och fint väder. Lite störande helikopterflygande. Övningar

2021-08-05

Vi stannar kvar i Korsör en natt till. Kanske rest. I kväll. Flög lite med drönaren men det är en non fligth zon här pga flottstationen.

2021-08-06

Åkte över Stora Bält och efter bron svängde vi mot Svendsund. Hamnade på en fin camping i Tårup. Står på en höjd med havet intill och det blåser friskt nu. Blir nog värre till kvällen troligen

2021-08-07

Stod kvar en natt till. Beställde Thaimat. Fint väder men regn mot kvällen och natten.

2021-08-08

Åkte söderut till Svendborg och vidare till Langeland, en ö. Längst söderut där står vi på en marians ställplatser. I dag har det regnat mest hel dagen. Funderar på att ta färjan i morgon till Lolland men vi får se hur det blir.

2021-08-09

Det blev broarna trots allt och vi övernattade vid Greve, samma ställe som när vi kom till DK.. När vi kom till Sverige åkte vi söderut och kollade in Skanör och Falsterbo. Stod sedan vid en ställplats vid Ljunghusens båthamn. Bra ställe.  Pizza.Fint väder..

I morgon åker vi till Kåsenberga där vi skall möta Gladers..

2021-08-10

Åkte via kustvägen till Kåseberga. Väldigt fin väg att åka. Kåseberga var ganska bra och dit kom Glader.

2021-08-11

Vi ligger kvar i Kåseberga. En promenad till Ale Stenar och mat i hamnen.

2021-08-12

Påbörjade hemresan. Åkte via Simrishamn och Kristanstad till Växsjö. Sen vidare norrut och till Vaggeryd där vi hittade ett bad som det var fint att stå vid. Lite problem med tyskar som flyttade efter oss och började elda. Så vi flyttade oss.

2021-08-13

Åkte sista vägen hem via motorvägar till Norrköping där vi åkte mot Strängnäs och hem.

2021-08-24

Åkte iväg med husbilen. En massa irrande runt Hallstahammar innan vi slutligen hamnade i Malingsbo där vi legat tidigare i år. Inte så värst bra väder.

2021-08-25

Åkte vidare till Asphyttan där vi låg vid en sluss på en ställplats. 100 kr med el. Skapligt väder. Fint här.

2021-08-26

Vidare till Gräsmarks bygdegård. 150 kr med el och det fanns allt. Bra ställplats men ingen sjö.

2021-08-27

Från Gräsmark till Eda Glasbruk och Gladers. Grillade på kvällen och blev lite lurig.

2021-08-28

Lite backluckeloppis innan vi åkte vidare till Kristinehamns ställplats i småbåtshamnen. Mycket fin ställplats utefter kajen bl.a. Handlade på närliggande Tha Rest på kvällen.

2021-08-29

Åkte direkt hem från Kristinehamn.

2022-05-13

Premiärtur för i år. Åkte till vanliga platsen i Strängnäs gästhamn men där var allt fullbokat. Man har bara bokning där numer. Så vi åkte vidare till Eldkvarnsviken istället. Kostade 200 men det finns inga faciliteter i närheten. Då måste man gå in till centrum. En natt blev det.

2022-05-14

Avfärd från Strängnäs till Fabriken i Sparreholm för shopping. Inget vidare shopping den här gången. Man är för storväxt. Därifrån åkte vi till Mariefred och spanade in lite ställplatser innan vi hamnade på denne plats, Rosenberg. 200 kr och inga faciliteter i princip. Man kan tvätta, fylla på vatten och låna cyklar hos dom boendet.

2022-05-15

Från Rosenberg till Bredsand och det var en ok camping men lite dyrt med 310 kr.

2022-05-16

Avfärd från Bredsand till Sigtuna där alla ställplatser är borta pga ombyggnad. Stod efter gatan över dagen för att senare åka till Wenngarn där hunden skulle på spa. Därefter hem.

2022-06-06

Avresa med husbil från Knivsta och tanken är att vi skall ta oss till Kroatien igen. Efter påfyllning av gasol vid Gasolmacken i Uppsala och lunch vid Ramstagrillen blev första stoppet blev i Ödeshög där vi stannade på en ställplats vid en skidanläggning. Enkel ställplats med tillgång till dusch och toalett. 150 kr. Sköntorpets skidklubb.

2022-06-07

Lämnade Ödeshög och kom till Jönköping där krånglet med husbilens koppling började. Kopplingen tog långt ner men gick att pumpa igång igen med pedalen. Detta fick vi leva med till och från under hela resan. Vi fortsatte dock och hoppades på det bästa. Fikade på Biltema i Ljungby och passerade Öresundsbron och hamnade på ställplatsen i Korsör i Danmark. Där har vi varit nästan varje gång vi passerat.

2022-06-08

Från Korsör gick färden över stora och lilla Bält till Fleggard i Flensburg där det bunkrades upp med lite dricka. Nästa stopp blev på och en fin ställplats utefter Kiel kanalen i Rendsburg. Stacholma flygplats vid kanalen.

2022-06-09

Från Rendsburg åkte vi och stannade nästa gång vid Coswig Marina. Också en fin ställplats vid Elbe.

2022-06-10

Nästa anhalt blev Bad Richenhall precis innan gränsen till Österrike. Nära Berchtesgarden. Bra ställplats. ca 200 kr.

2022-06-11–2022-06-25

Vi kom fram till Kroatien och hamnade på camping Finida i Umag. Vid det laget hade var lilla Yorkshire Terrier inte ätit och druckit på flera dagar. Han spydde så fort han drack vatten. Det blev veterinär i Umag och dropp, penecelin och vitamin sprutor i 6 dagar. Jobbig tid men han blev bättre. Vi stannade på denna camping i två veckor dels på grund av veterinärbesöken och våra vänner från Eda var på väg ner och kom fram efter en vecka. Fin camping och nära till havet.

2022-06-25–2022-07-02

Färd tillsammans med familjen Glader till vårat gamla favoritställe, Camp Brioni i Pula. Där var det sig i stort sett likt. En besvikelse var att restaurangen hade bytt ägare och maten var under all kritik. Där blir det inte att äta igen. Sämsta jag ätit ute någonsin. Vi fick platserna intill varandra vi och familjen Glader. Kul för hundarna att kunna leka.

2022-07-02

Påbörjades färden hemmåt. Fick stå i kö minst ett par timmar vid gränsen i Kooper. Långa köer till gränskontrollen. Vi kom till Bled i Slovenien och i själva Bled är det tjockt med folk så vi åkte förbi några mil till camping Danica som är en fin camping. Där stannade vi en natt.

2022-07-03

Nästa anhalt blev Bad Reichenhall igen där vi låg en natt på nervägen.